Show simple item record

dc.contributor.authorSuniga, Natalia Clelia
dc.contributor.authorZeiguer, Paloma
dc.contributor.authorUniversidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales (UBA-FSOC).
dc.date.accessioned2016-08-22T18:46:57Z
dc.date.available2016-08-22T18:46:57Z
dc.date.issued2012-08-20
dc.identifier.urihttp://bdigital.cesba.gob.ar/handle/123456789/170
dc.identifier.urihttp://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/quid16/index
dc.descriptionIn this paper we examine the connection between cinema and urbanism. Our objective is to analyze the way in which the consequences of modernization processes on the urban configuration of the city of Buenos Aires have been represented in 1958 and 1968. In order to accomplish that, we present the following cinematographic works that will be approached comparatively: “Buenos Aires” by David Kohon and “Detrás de un largo muro” (“Behind a long wall”) by Lucas Demare, both from 1958; “Semana de Buenos Aires” (“Buenos Aires’ week”) by Sucesos Argentinos and “Erradicación de villas miseria” (“Eradication of villas miseria”) by Ricardo Alventosa, from 1968. We take up the concept of “exclusionary modernization” (Gorelik, 2004) to study the coexistence and correlation between different city patterns from the dialectic pair social structure-­‐ space configuration. he core of this paper is to contrast the ways in which the beautification and prosperity of certain parts of the city and also the gigantic growth of villas miseria are represented on cinema.es_ES
dc.description.abstractEl artículo examina la relación entre cine y urbanismo. El objetivo es indagar cómo se representan en la configuración urbana de la Ciudad de Buenos Aires en 1958 y 1968 las consecuencias que los procesos de modernización trajeron aparejadas. Para ello se analizan desde una perspectiva comparada las obras cinematográficas Buenos Aires de David Kohon y Detrás de un largo muro de Lucas Demare, ambas del año 1958, y “Semana de Buenos Aires” de Sucesos Argentinos y Erradicación de villas miseria de Ricardo Alventosa, de 1968. El núcleo central de este trabajo consiste pues en contrastar cómo se representan en el cine las distintas formas del embellecimiento y de la prosperidad de ciertas partes de la ciudad, así como el crecimiento agigantado de las villas miseria y quienes allí habitan.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherQuid 16. Revista del Área de Estudios Urbanos del Instituto de Investigaciones Gino Germanies_ES
dc.subjectEspacio públicoes_ES
dc.subjectCulturaes_ES
dc.subjectDesarrollo urbanoes_ES
dc.subjectViviendaes_ES
dc.titleEl cine reconstruye Buenos Aires: Un análisis comparativo de las dos caras de la modernización urbana a través de obras cinematográficases_ES
dc.title.alternativeCinema reconstructs Buenos Aires. A comparative analysis of both sides of urban modernization through cinematographic works.es_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record